checklist1A hűtött élelmiszerek szállításához és tárolásához különleges intézkedésekre van szükség annak érdekében, hogy a megfelelő minőséget mindig megtartsuk. A megfelelő teljesítményű és kapacitású, megbízható hűtőberendezések használata csak egy része az árukezelésnek. Javasolt egy ellenőrző listát vezetnünk, amellyel a legapróbb részleteket is figyelemmel tudjuk kísérni.

Beszállítói hűtőraktárak esetén:

  • Higiénia és tárolási hőmérséklet ellenőrzése annak tekintetében, hogy azok megfelelnek-e a termék tárolási követelményeinek.
  • Bizonyosodjunk meg arról, hogy a normál hűtést igénylő termékek 0C° és +4C° között, míg a mélyhűtést igénylő áruk –18C° (jégkrémek esetén –22C°) alatt vannak tárolva.
  • Bizonyosodjuk meg arról, hogy a hőmérsékleti diagram visszamenőlegesen is megfelel a hatósági előírásoknak és tárolási követelményeknek.
  • A ki- és beszállításokat előre szervezzük meg ütemezéssel, amely a felvétel napját és időpontját is tartalmazza.
  • Rögzítsük a ki- és beszállítások idejét, a tárolási hőmérsékletet és a termék hőmérsékletét.
  • Biztosítsuk a raktári operátor részére, hogy előzetes információt kapjon a szállítmány hőmérsékletéről, és méreteiről. Ily módon ki- és beérkezésnél a megfelelő módon lehet felkészülni a ki- vagy betárolásra.
  • Álljon rendelkezésre mindig tartalék hűtőjármű, esetleges átszervezés esetére. Bérszállítás esetén a szállítmányozó bármikor tudjon alternatív hűtött szállítókapacitást felállítani!
  • A szállítandó termék minden esetben legyen a megfelelő hőmérsékletre lehűtve, amely a szállítással járó igénybevételt is tűri.
  • Legyen megfelelően képzett és tapasztalt munkaerő, aki ellenőrzi a termék hőmérséklet és a szállítójármű által biztosított környezetet. Bármilyen eltérés esetén jegyzőkönyv!

25283_open_freezer

Be- és kitárolás:

  • Ellenőrizni szükséges a szállítójármű által tartott hőfokot, illetve annak fizikai kapacitását. Ha a szállítójármű rakterében nem áll rendelkezésre a kívánt hőfok, akkor ne tároljunk be.
  • Hűtött dokkolás esetén bizonyosodjunk meg arról, hogy a betárolás ideje alatt is működik a szállítójármű hűtőrendszere. A raktérhűtők üzemelhetnek a jármű főtengelyéről (csak járó motornál hűt), hálózati feszültségről (230, vagy 380 V), vagy önálló diesel motorral.
  • Ha nem hűtött dokkolótérben rakodunk, akkor a hűtőrendszert a rakodás ideje alatt le kell kapcsolni, a hűtőrendszer hőcserélőjének eljegesedése miatt.
  • Bizonyosodjunk meg arról, hogy a ki- és betárolás direkt módon történik a jármű és a hűtőkamra között, a lehetséges leggyorsabb módon. Ha a ki- és betárolás ideje alatt szüneteket vagyunk kénytelenek beiktatni, addig a szállítójármű rakodóterét zárva kell tartani, illetve a hűtőrendszert be kell üzemelni.
  • Olyan árukat, amelyeket kénytelenek vagyunk meghatározott ideig a hűtőrendszeren kívül tartani, ideiglenesen árnyékos helyen kell elhelyezni és hővédő takaróval le kell takarni.
  • Az a rakat kerüljön betárolásra utoljára, melyet elsőként fogunk felhasználni.