fagyasztas2

Most, hogy áttekintettük a fagyasztott technológia stratégiai lehetőségeit, nézzük, milyen előnyök származnak belőle azon túl, amelyeket már eddig említettünk:
Az első a méretgazdaságosság. Minél nagyobb tételben tudunk valamit gyártani, fajlagosan annál olcsóbb. A fagyasztott árut nagyon nagy területen (akár egy egész földrészen) lehet teríteni, azért a méretgazdaságosságban biztosan megelőzi a hagyományos, helyi pékségeket. Ez pedig ma, amikor a költségek csökkentéséről és az árversenyről szól a pékek élete, megkerülhetetlen kérdés.

A méretgazdaságossággal szorosan összefügg az automatizáltság. Tökéletes minőségű, egyenletes termelést lehet megvalósítani minimális, szakképzést alig igénylő személyzettel.

A fagyasztás ugyan energiaigényes, de a magas hozzáadott értékű termékeknél ez az energiaköltség eltörpül az mellett, amennyivel olcsóbban képes egy nagyüzem előállítani ezeket a termékeket egyszerűen a mennyiségből adódó lehetőségek kihasználásával.

Természetesen így az alapanyag költségeket is le tudják szorítani, hiszen olyan vásárlóerőt képviselnek, amellyel jóval kedvezőbb alkupozíciót tudnak elérni, mint egy kisüzem.

Néhány évtizeddel ezelőtt már temették a kis pékségeket. Akkor a kenyérgyárak voltak a politika kedvencei. De a gyenge minőségük, rugalmatlanságuk miatt a kicsik újra erőre kaphattak, amint a politikai nyomás alól felszabadultak.
Ma alapvetően más a helyzet, ezért tévedés lenne azt hinni, hogy ez a „divat” is úgy fog elmúlni, mint a kenyérgyárak dicsősége.

A mai, fagyasztott technológián alapuló koncentráció valós piaci versenyben alakul ki, nincs semmilyen politikai hátszele. Egyre jobb minőséget képvisel, a fogyasztók számára nemhogy egy olcsóbb, de gyengébb minőségű alternatívát jelent; hanem éppen a friss, ma már egyre inkább kiváló minőségű termékek elérhetőségét akár a legkisebb sarki boltban is.

Ezért előbb vagy utóbb minden pékségnek válaszolnia kell arra a kérdésre, hogy miként viszonyul ahhoz a hálózathoz, amely új módon szövi át a termelőket, a kereskedőket és a fogyasztókat.