raktérhűtés, raktérhűtő, hűtőautóA nemzetközi kamionforgalmat gyakran úgy mutatják be, mint a járműveket leginkább próbára tevő tevékenységet, valójában azonban a városi élelmiszer szállítás a legkritikusabb ebből a szempontból. Ez a cikk a friss és mélyhűtött áruk városi szállításának jelenlegi és jövőbeli problémáival foglalkozik.

Az új igények új műszaki kihívások elé állítják a hűtőberendezéseket. A fuvarozók számára ez azt jelenti, hogy szakadatlanul keresniük kell a legjobb kompromisszumos megoldást a hűtési lánc megtartása, a környezeti hatások csökkentése és a használati költségek optimalizálása között.

Teljes terjeszkedésben lévő piac
A szabályozott hőmérsékleten történő városi szállítás fontos és egymástól nagyon különböző ágazatokat érint, melyek közül a legfontosabbak a friss és mélyhűtött élelmiszerek, virágok és gyógyszeripari termékek szállítása.

Tapasztalható, hogy ezek az ágazatok mind fejlődőben vannak, és a hűtött szállítás alkalmazásával optimalizálják szolgáltatásaikat. A nagy hipermarketeknek történő frissáru-szállítás egyre kényesebb, mert ezek eleinte a város szélén épültek, mára viszont a lakóövezetek közepébe integrálódtak. Ezenfelül a kisebb szupermarketek újabb előretörése is tapasztalható, mivel a lakosság egyre kevésbé kívánja kocsival intézni a bevásárlásait.

A városközpontok terjeszkedése és az új fogyasztási szokások új piacot jelentenek a disztribúció márkái számára, melyek házhoz szállítást nyújtanak, akár interneten keresztül is. Ezek az új társadalmi tendenciák a városi áruszállítás forgalmának állandó növekedéséhez vezetnek.

Magas műszaki követelmények

A hűtési lánc megtartása
A hűtési rendszer alapvető követelménye a termékek hőmérsékletének megőrzése. A hőmérséklet megtartását a hideg levegő áramlásával és a hőszigetelt oldalfalak visszasugárzó hatásával érik el. A városi áruszállításnál a termékek hőmérsékletének megtartása nagyon nehéz, mert gyakran kell nyitogatni az ajtókat, ami a hőhatások és a hőmérséklet egyensúlyának állandó módosulásával jár. A rakomány hőmérséklete nagyon hamar eltérhet a megadottól.

A hőmérséklet függ a felépítmény és a rakomány inerciájától, az ajtók kinyitásának időtartamától és gyakoriságától. Ezért tehát állandóan ellensúlyozni kell a hőszigetelt felépítménybe jutó meleg levegő negatív hatását, amihez maximális hűtési teljesítménynek kell rendelkezésre állnia, még akkor is, ha a kamion lassul vagy áll. Ezért tehát folyton azt igénylik a hűtőberendezések gyártóitól, hogy újításaikkal javítsanak a hőmérséklet esésén, és hogy tartsák az előírt hőmérsékletet a jármű bármilyen használati körülményeinek közepette is.

A környezetre gyakorolt hatás
A hűtve szállításnak a környezetre gyakorolt hatását nagyon óvatosan kell elemezni. Egyes tanulmányok csak egyetlen paraméterre, a CO2-kibocsátásra összpontosítanak, és mellőznek olyan más tényezőket, mint a zaj vagy a levegő minősége, amelyek azután a technológiai döntés újragondolásához vezethetnek. Több elemzés készült a városban közlekedő járművek környezetre gyakorolt hatásáról. A városi áruszállítás fő károsító tényezői a következők:

  • Az úthálózat lefoglalásának időtartama (a városokban az úthálózat áruszállítás céljából történő lefoglalásának időtartam 25%-ra tehető).
  • Az áruszállító járművek energiafogyasztása (ez az érték 30% körülire tehető).
  • A CO2-kibocsátás (mivel ezt az értéket az energiafogyasztásból vezetik le, ezt is 30% körülire teszik).
  • Légszennyező anyagok, főként a kipufogógázok kibocsátása (az évszaktól és a hét napjától függően a szállítással kapcsolatos értékeket 20-50%-osra becsülik).
  • A zajártalom (főként az éjszakai szállítás tartozik az elismerten a legnagyobb zajártalmat okozó tényezők közé).

Látható, hogy minden tényező fontos, és nagyon nehéz megállapítani az egyes tényezők súlyosságának fokát. Így tehát új számítási módszereket kell kidolgozni, melyek számításba tudják venni az összes tényezőt ahhoz, hogy kidolgozzák az áruterítési logisztika különféle forgatókönyveit.

Jelenleg egyetlen szállítási mód sem zárható ki, mivel míg egy kisebb jármű kevesebb zajt bocsát ki, és kisebb dugót okoz, addig a nagyobb jármű a szállított áru tonnamennyiségéhez képest viszonylag kevesebb üzemanyagot használ, tehát kevesebb CO2-t bocsát ki.

Folytatás a következő oldalon…