A haszongépjárművek választéka
Amint az 1. ábrán látható, egy újítás az extra lapos hűtőberendezés piacra dobásához vezetett, mellyel aerodinamikus és esztétikus kis hűtőjármű hozható létre. Mivel csak 5,80 cm magas, a jármű be tud tartani minden magassági korlátozást, melyek a városközpontokban található legtöbb parkolóban érvényesek.

Ezenfelül a jármű klímaberendezésével is összeegyeztethető. A hűtőberendezés különleges felépítésének köszönhetően a vezető élvezheti a kényelmes, klimatizált és csendes vezetőfülke előnyeit. A rendszer a jármű 12 V-os áramátalakítóját használja a motor sebességétől független elektromos áram előállításához, javítva ezzel az energetikai teljesítményt, és garantálva a halk működést mind a közúton, mind készenléti állapotban.

A járműcsaládon történő további fejlesztések célja a hűtési teljesítmény és a motor fordulatszáma közti függőségi viszony csökkentése. A hűtőberendezéseket ugyanis a jármű motorja hajtja meg. Mivel a városokban gyakran lelassul a jármű, a kifejtett hűtőteljesítmény sokszor nem elég a járműszekrény hűtéséhez.

A szállító kamionok termékcsaládja
A szállító kamionok, sokcélú alkalmazhatóságuk miatt, teljes fejlődésben vannak. Az általuk okozott ártalmak pedig nagyobbak, mint a könnyű haszongépjárműveké. Hűtőberendezésüket külön dízelmotor hajtja. A hűtőteljesítmény mellett káros anyagokat és zajt is kibocsátanak. Egyes gyártók alternatív megoldásokat kínálnak, melyek a jármű motorját hasznosítják a hűtőberendezések működtetéséhez szükséges energia biztosítására.

A félpótkocsik termékcsaládja
A félpótkocsik egyik előnye, a méretük, a visszájára fordulhat, ha városi áruterítésről van szó. A városi áruterítés az éjszakai csendrendeletek miatt általában nappal zajlik, és ez a járműtípus nagyon zavarja a közlekedés folyamatosságát. Egy közelmúltban történt technológiai előrelépés következtében csökkent a zajkibocsátás, ezért az ilyen technológiával ellátott járműveket éjszaka is lehet használni, anélkül, hogy zavarná a környéken lakók nyugalmát.

Jelenleg az európai piacon kapható hűtőberendezések átlagos zajszintje 59,5 decibel. A berendezések teljesen elektromos megoldása lehetővé tette, hogy a hűtőberendezés motorja és a váltóáramú generátor által alkotott egységet külön, hangszigetelt dobozban helyezzék el a félpótkocsi alváza alatt.  A brit NAS, « Noise Abattement Society », a híres John Connell díjjal ismerte el ezt a zajártalom-csökkentő technológiai bravúrt.

A termékcsoportonkénti újításokon kívül a fejlődés egyik legelőrehaladottabb iránya a több hőmérsékletű technológiáé. Az utakon közlekedő kamionok számának csökkentése és útvonalaik optimalizálása céljából a fuvarozók egyre inkább ilyen több hőmérsékletű kamionokkal végzik a romlandó áruk szállítását.

Először a félpótkocsikra és a szállító kamionokra szereltek fel ilyeneket, hogy a hűtőplatformoktól kiindulva terítsék az árut, de a több hőmérsékletű jármű iránti igény a könnyű haszongépjárművek kategóriájánál is megjelent. Ezzel szemben a jelenlegi technológia nagyon hatékony rendszerek megalkotását még nem teszi lehetővé amiatt, hogy közvetlen kapcsolat van a motor fordulatszáma és a hideg vagy meleg előállítására rendelkezésre álló teljesítmény között.

Összegzés
A fogyasztók élelmiszerbiztonsági és környezetvédelmi igényeinek kielégítése és a számos, egyre szigorúbb előírásnak való megfelelés olyan kihívásokat jelent, melyek az összes szereplő összefogását teszik szükségessé, akik jelenleg hűtőjármű gyártásával foglalkoznak. A karosszéria gyártója, aki a hőszigetelt dobozt készíti, az alváz vagy a jármű, valamint a hűtőberendezés gyártója egyre jobban érdekeltek abban, hogy a környezetért felelős közös megoldásokat találjanak.

Az európai szabályozás (EUP: Energie using product) most van kidolgozás alatt Brüsszelben. A hűtőgépjárművek bizonyára szerepelnek majd benne, a hűtési láncot biztosító berendezések gyártóinak aktív közreműködése kívánatos. Az új berendezések minél gyorsabb piacra dobása érdekében csak tanácsolni lehet a globális környezetvédelmi megközelítést az új termékek fejlesztési fázisában.

Forrás és több információ:  http://www.hklszaklap.hu