A sütőiparban az elmúlt időszak legjelentősebb változását a fagyasztott technológia robbanásszerű térhódítása hozta. A hagyományos pékségek először leginkább konkurensként találkoztak vele, amikor a legkisebb boltokban is megjelentek egyszerű sütők, ahol fagyasztott péksüteményeket sütöttek készre, és kínáltak melegen, illatozóan.
Miközben az EU-ban a sütőipari termékek összfogyasztása stagnál, azaz nulla növekedést produkál, addig a fagyasztott termékek piaca 10-15% -al bővül évente! Nem nehéz belátni, hogy ezt a hagyományos sütőipari termékek kárára teszi.
Mindez nyilván a legtöbb péket inkább szorongással tölti el, mint örömmel. A változásnak azonban kár ellenállni. Inkább próbáljuk meg megkeresni azokat a pontokat, ahol előnyt tudunk belőle kovácsolni, a magunk hasznára fordítva ezt a technológiát. Természetesen sokan vannak, akik már így dolgoznak, de talán nekik sem haszontalan végiggondolni a módszerben rejlő lehetőségeket.
A fagyasztott technológia lényege üzleti szempontból az, hogy egy központi üzemben rendkívül nagy hatékonysággal (ezért olcsón) előállított sütőipari termékeket fagyasztás után közvetlenül az értékesítést megelőzően (vagy akár azután) igény szerint süssenek készre. Ezzel a megoldással egy kis bolt is folyamatosan friss árut tarthat széles választékban.
Nézzük, milyen üzleti lehetőségeket rejt ez a módszer?
Azoknak a pékségeknek, amelyeknek saját boltjaik vannak, érdemes legalább részben áttérni a fagyasztott technológiára. Ezzel gyakorlatilag minden boltban állandóan a teljes választékot lehet kínálni, ráadásul a lehető legfrissebb formában. Könnyebben szervezhető így a munka, a kiszállítás egyszerűbbé válik.
Ha nincsenek saját boltok – vagy éppen nagyobb az üzem kapacitása, mint amennyit a saját hálózat felvesz -, akkor érdemes megvizsgálni a fagyasztott áruk értékesítési lehetőségeit.
Ma már nyilván nem könnyű egy olyan hálózatot felépíteni, mint amilyet például a Fornetti terjesztett el. Kevés helyen van lehetőség és/vagy igény egy újabb sütő beállítására, azt pedig a szerződések kizárják, hogy konkurens termékek süljenek az egyes cégek által kihelyezett sütőkben.
Ennek ellenére folyamatosan vannak új szereplők, akik megpróbálkoznak a hálózatépítéssel. Megfelelő pozícionálással, jó termékekkel, marketinggel nem kizárt a siker.
Amíg a bolti készresütés területén nagy a tolongás, jóval kevesebben kínálnak otthoni készresütésre termékeket a fogyasztóknak. Pedig ez az értékesítési mód kevesebb korlátot rejt, itt ugyanis nem kell megküzdeni a sütő használatáért. A fagyasztott élelmiszereknek egyre nagyobb a piaca, ma már természetes, hogy a legkülönfélébb készételeket lehet fagyasztva kapni – a pizzától a szilvásgombócig. Ebbe a sorba természetes módon illeszkednek a sütőipari termékek, hiszen a boltban frissen sült zsemlénél csak egy frissebb létezik: az otthon sült.
Több információ: http://www.pekforum.hu/
Vélemény, hozzászólás?
Hozzászólás küldéséhez be kell jelentkezni.