A hűtést igénylő árukat rendszerint hűtve szállítja a beszállító. Ha saját magunk szerezzük be az árut, akkor is gondoskodjunk róla, hogy a hűtőlánc ne szakadjon meg a betárolásig. A hűtött áruk átrakodási pontjai jól ismert problémaforrások, az áruk átrakodási idejét ezért minimalizálni kell.

hutohaz_08

Az átrakodást végző kollégákban ezt tudatosítani kell, hiszen egy-egy kint felejtett, vagy nem megfelelő sebességgel betárolt áru esetén jelentős minőségi romlás következhet be. Szélsőséges esetben selejtezhetünk, vagy még rosszabb, ha a vevőktől érkezik a reklamáció. Ezt elkerülendő a hűtőláncot ne szakítsuk meg.
Sok fagyasztott árut gyorsfagyasztási eljárással (sokkolással) hűtenek le a betárolási hőmérsékletre. Ezen termékeknél a kialakult jégkristályok mérete nagyban meghatározza a minőséget. Ha a legkisebb mértékben is felmelegedik az áru az optimális tárolási hőmérsékletről (pl. áttároláskor), az újra visszahűtött termék már korántsem lesz a megfelelő minőségű. Ugye mindenki evett már jégkristályokkal tűzdelt jégkrémet?

Megoldási javaslataim az átrakodási pontokon jelentkező veszteségek minimalizálására:

  • Ismerjük fel a hűtetlen átrakodási pontokat, csökkentsük azok számát
  • Minimalizáljuk az átrakodási pontokon fellépő időveszteségeket
  • Túrajáratok esetén a felesleges rakodást és ajtónyitásokat kerüljük el (optimalizált útvonal)
  • Jelöljünk ki felelősöket a rakodásért. Rögzítsük az áru érkezésének és betárolásának időpontját, valamint hőmérsékletét (nyomonkövethetőség – ez későbbi minőségi reklamációkor is jól jöhet!)
  • Optimalizáljuk a betárolás időtartamát (dolgozók oktatása, biztonságos és gyors árukezelés)